/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Leisure17&22.jouwweb.nl
Home » Klusjes » Leisure17 » De buitenkant

De buitenkant

De buitenkant van Lotje vereist ook de nodige aandacht, en dan met name boven de waterlijn. Het onderwaterschip hoeft eigenlijk alleen maar een beetje bijgewerkt te worden met anti-fouling. De blaasjes op de onderstaande foto was (gelukkig) geen osmose, maar een zeer dikke en solide laag anti-fouling, met een beetje vocht eronder..

p1050321.large.jpg

De beide kielen moeten wel weer opnieuw gekit worden. Er zat een soort bitumen-tape over de naad geplakt. Aan de binnenkant is bij de kielbouten geen spoor van vocht/lekkage te zien, dus ik slijp de naad tussen kiel en romp schoon, en kit alles weer dicht met Bison- Polymax, goedkoper, en ik heb hier zeer goede ervaringen mee. Niet voor deze toepassing, maar ik verwacht dat deze kit hiervoor wel te gebruiken is. We gaan het gewoon proberen!


Ik had de ramen verwijderd om de rubbers te vervangen, ik heb gelijk de ramen maar even schoongemaakt en met  koperpoets gepolijst. Dit gaat vrij makkelijk, insmeren met koperpoets, iets laten drogen en poetsen met een oud t-shirt of een theedoek.(in ieder geval katoen, geen synthetische stoffen) Daarna met een schone, droge doek schoonwrijven.

 

p1050672.large.jpg

 

 

De grijze waas zit in het plexiglas, dit komt niet door het poetsen, maar door de flits van de camera. Onder normale omstandigheden zie je het niet.

 

 

p1050673.large.jpg

Zonder flits geen waas.

 

Eindelijk werd het weer wat beter, en had ik tijd om aan de buitenkant te beginnen. Eerst alle beschadigingen, diepe krassen, gaten gedicht. Hiervoor heb ik onder andere glasmat en polyesterhars, en glasvezelpasta gebruikt.

p1050627.large.jpg

Eerst met een freesje in een accu-boormachine alle losse, oude troep verwijderd. Daarna alles goed ontvet, en eerst een matje met hars erin geplakt, daarna afgewerkt met glasvezelpasta.

p1050630.large.jpg

Gladschuren, plamuren en schilderen.

p1050684.large.jpg

Hier is de stootrand ook al geplaatst, nog niet geschuurd. De rand voor op de boeg is ook nog niet in model geschuurd.

p1050680.large.jpg

Dek en kajuit zitten ook in de verf, antislip-vlakken zijn ook geschilderd.

p1050703.large.jpg

Stootrand geschuurd en in de eerste laag lak, anti-fouling zit er ook op. (witte vlekje op de waterlijn is een reflectie)

p1050701.large.jpg

De motorsteun en de motor zijn ook geplaatst. De juiste hoek van de motorsteun moet nog ingesteld worden, dit doe ik als Lotje in het water ligt.

En de huid-doorvoer voor de gever van het log is ook gemonteerd.



Lotje ligt in het water!

p1050848.large.jpg

 

Er moet nog een hoop gedaan worden voordat er gevaren kan worden, maar het schiet nu aardig op.


p1050853.large.jpg

 

Kompas en log/dieptemeter zijn gemonteerd.

 

Lotje in z´n eigen box, ze ligt iets achterover, dit komt door al het gereedschap, verf, troep etc. Het zwemtrapje is hier nog niet gemonteerd.

De lieren zitten ook op hun plek.

 

p1050870.large.jpg



PECH!

 

23 mei, de eerste dag van een weekje zeilen, kwam ik vrij hard in contact met de kade in de Oranje-sluizen. Dat leverde een uit het dek gerukte preekstoel en beschadigde stootrand op. Daar heb ik geen foto´s van, wel van het herstel.

De beschadigde delen zijn uit het dek gezaagd.

p1060168.large.jpg

Ik heb twee plaatjes polyester-laminaat gemaakt, +/- 5mm dik, opgebouwd uit 3 600gr. matjes en wat strookjes glasweefsel-band. Deze worden aan de binnenkant van het dek geplakt, ook weer met een paar glasmatjes. Dat is nog een heel geklieder, de matjes aan de binnenkant moest ik via de opening naar de ankerbak voorin de kajuit er tegenaan plakken.

De plaatjes laminaat heb ik even met schroeven vast gezet, totdat de hars uitgehard is.

 

En vervolgens de oude stukjes dek, ontdaan van alle losse rafels en stukjes weer in het dek gelijmd. Hiervoor heb ik ingedikte polyesterhars gebruikt. De losse delen heb ik ook weer even vastgezet met een paar schroeven, totdat alles uitgehard is.

p1060175.large.jpg

Nu alleen nog de schroeven verwijderen, gaatjes opvullen, de grootste oneffenheden schuren, verven en de preekstoel en het dekseltje voor de ankerketting weer terugplaatsen..

En, niet te vergeten een nieuw stukje hout voor de stootrand....

 

De preekstoel zit er weer op! Ik heb ook de railingpaaltjes gemonteerd, en als railingdraad tijdelijk de oude fokkeval gebruikt.


Ik weet niet van welke type boot de railingpaaltjes komen, ze passen in ieder geval prima. De 2 voorste railingpaaltjes staan onder een hoek, daardoor kan de railindraad tussen beide wanten doorlopen.

Mischien toch originele Leisure 17 paaltjes?