/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Leisure17&22.jouwweb.nl
Home » Techniek » Leisure17 » reddingsvlot

reddingsvlot

Voor de Small Ships Race is een reddingsvlot verplicht, en gelukkig kwam ik er 1 tegen...

p1080784.large.jpg

Maar eens kijken of dit vlot nog wat is, anders ga ik er 1 huren..

We beginnen met het voorzichtig openmaken van de tas....en halen voorzichtig het vlot eruit. Het vlot zit in een plastic zak, die vacuum hoort te zijn, maar het niet meer is. Waarschijnlijk is er lucht ingekomen langs de ¨painter-line¨, dat is de lijn waarmee je het vlot ¨activeert¨ Dat willen we dus niet...

p1080785.large.jpg

De paarse lijn is de activerings lijn..

p1080786.large.jpg

Het vlot is uit de plastic zak, en gedeeltelijk uitgerold. Op de voorgrond is de co2-cylinder zichtbaar...

p1080787.large.jpg
p1080788.large.jpg

Het activeringslijntje, dat word alvast een ¨verbeterpunt¨. Het activeringsmechaniek is verbonden aan de lijn met een nylon draadje waarmee je nog geen tent wilt opzetten, en heel knullig vastgeknoopt. Grote kans dat dit lijntje gebroken was bij het activeren, en dan kun je het vlot alleen nog maar met de hand oppompen....Erg lastig als je in het water ligt...

p1080792.large.jpg

Ook de bevestiging van de co2-fles aan het vlot zit met hetzelfde soort lijn vast. Bij het activeren/opblazen komt hier best kracht op te staan...

p1080793.large.jpg

De fles uitgepakt en losgekoppeld, in deze koppeling hoort een ringetje te zitten, dit ontbrak...

p1080803.large.jpg

Het activerings mechaniek, eigenlijk een kraan, met om de knop een staalkabeltje Trek je dit aan, dan draai je de kraan open..

p1080790.large.jpg
p1080791.large.jpg

Dit is het zeeanker...

p1080796.large.jpg

En na 20 minuten pompen (handpomp) is het vlot helemaal opgeblazen. Het heeft een dubbele bodem.

p1080798.large.jpg

En de inhoud van de tas die aan de binnenkant van het vlot hangt..

De noodverbandjes en de zeeziektepillen hadden een vervaldatum ergens in 1991, de batterijen zijn gaan lekken, en die peddeltjes,dat is meer iets voor peuters. Het vuurwerk probeer ik met oudjaar wel uit, uiterste datum 1996..

p1080806.large.jpg

Bovenop het vlot zit een lampje, dat word gevoed door een zoutwater-batterij. Deze batterij levert stroom zodra hij in contact komt met zout water. Maar ik ben bang dat die het niet meer doet...

Maar is dit vlot nu nog bruikbaar? Ik denk het wel, het vlot zelf is van een goede kwaliteit, zwaar gewapend vinyl of pvc gemaakt, en nog mooi soepel. Alle naden zijn breed gelijmd en goed afgewerkt. Het vlot zelf is niks mis mee. De co2-fles weegt leeg 3,75kg, even op de weegschaal gezet, 5,9kg. Die zit nog vol, 2kg co2 + het activeringsmechaniek, dan klopt het aardig. De slangen die de fles met het vlot verbinden zijn nog goed, mooi soepel en geen scheuren.

De spullen die er verder bijzitten zijn van slechte kwaliteit. De peddeltjes en de pomp, dat is gewoon troep. Bij een rubberbootje van de speelgoedwinkel zitten betere! Vuurwerk is vuurwerk, maar 18 jaar over datum is wel wat veel.Er zit ook een reparatiesetje bij , maar de tube lijm had het vacuum trekken van de plasticzak niet overleeft, en had alle reparatie-plakkers aan elkaar gelijmd,samen met het kartonnen kokertje.

 

p1080801.large.jpg

Dit vlot is al een keer uitgepakt, maar niet zo goed ingepakt. De slangen van de co2-fles zijn volgens mij een keer vervangen, ze zien er nog geen 21 jaar oud uit. Alleen zijn ze toen een rubber-ringetje vergeten, en de activeringslijn zat wel heel losjes en knullig bevestigd aan het activeringsmechaniek.

De tas met noodspullen komt volgens mij van een nog ouder vlot, en wat de inhoud betreft, is het een beetje een bijelkaar geraapt zootje..

Het vlot staat nu opgeblazen op zolder, daar laat ik het een weekje staan, kijken of het op druk blijft. Niet, dan word het kinder/trainings speelgoed. Blijft hij wel op druk, dan gaan we dit vlot weer ¨in ere¨ herstellen. Ondertussen kan ik dan ook het activeringsmechaniek even open maken, en kijken of het nog goed is. Dit kan gelukkig zonder de fles leeg te laten lopen.

En iets kleiner inpakken, in een nieuwe vacuumzak, anders past hij niet in de kuip...

Update.

Na 5 weken is het vlot nog steeds hard, ik heb niet het idee dat hij zachter is geworden...

De slangen van het opblaas systeem blijken in 2007 vervangen te zijn, en de tas met noodspullen komt uit een ander (nog ouder) vlot. Dit bleek nadat ik de vorige eigenaar nog eens gebeld heb. De tas blijkt ook niet origineel te zijn.. Wat ook vreemd is, er staat geen datum op de Co2-fles...Hmm...

Dit vlot gaan we op een mooie dag maar eens uitproberen, onder het mom van ¨training¨ of zo...Voor de Small Ships Race huur ik wel een vlot.