/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Leisure17&22.jouwweb.nl
Home » Techniek » Leisure22 » De motor

De motor

 

Achter de boot hangt een 6pk Tohatsu Sailpro. Dit is een motor met een werkschroef en een 12volt laadspoel, Het voordeel van een werkschroef   is dat bij lage toerentallen meer water  word verplaatst, dus meer stuwkracht. De laadspoel is een leuke extra, maar levert maar een paar ampere. Aangezien ik de motor meestal maar kort gebruik, heeft dit als middel om de accu´s op te laden dus niet veel nut. Maar alle beetjes helpen..

 

Onderhoud

 

Deze motor is een 1cylinder 4takt, en het onderhoud doe ik zelf. We beginnen met de startblokkering, die voorkomt het starten van de motor als hij in ¨vooruit¨ of ¨achteruit¨ staat. Op een licht zeil, roei- of rubberbootje kan dat gevaarlijk zijn, de boot komt dan als je hem zou kunnen starten meteen in beweging. Op een boot van 1500kg valt dat wel mee.

Deze startblokkering geeft op dit type motor wel eens problemen, hij blijft af en toe hangen. Dat kan erg lastig zijn, dus ik haal het blokkeringsmechanisme er af.

De motor is ruim voorzien van vet, ook op plekken waar je het liever niet wilt hebben. Boven op de carburateur, bijvoorbeeld..

Een gevolg van deze overdaad aan vet is dat als de motor warm is, dit vet zacht word, en door trillingen op nog iets hetere delen van de motor terecht komt. Hier wordt het dan vloeibaar en verspreid zich nog verder, tot in de carburateur. Hier wil je zeker geen vet hebben, daardoor gaat de motor slecht starten/lopen, en roken!

Vet op de carburateur, hier heeft het zich afgezet tussen het luchtfilter en de carburateur. In de carburateur zat het ook..

Vlotterkamer schoongemaakt, en niet vergeten, de pakkking, in dit geval een rubber randje, controleren op beschadigingen.

Zeker als de motor weinig wordt gebruikt, is het een aantrekkelijke plek voor spinnen..

Spinnenrag en spinnevelletjes weghalen..

Staartolie nagekeken, en die was nog mooi helder en schoon. De motorolie daarentegen was zwart, en zag er uit alsof deze nog dezelfde was als tijdend het inlopen, dus waarschijnlijk nog nooit vervangen!  Het is op de foto niet goed te zien, maar de olie was echt diepzwart! Daar gaat dus nieuwe in..

Tijdens het controleren van de staartolie, kom je ook een anode tegen. Die is zeer belangrijk, aangezien zonder deze anode je motor letterlijk wegrot. De bedoeling van de anode is om dit te voorkomen, doordat de anode zich ¨opoffert¨, als eerste wegrot, in plaats van de motor..

(hier nog wat meer uitleg over anodes; https://nl.wikipedia.org/wiki/Opofferingsmetaal )

P1090996.jpg