Nood..

Voorkomen is beter dan genezen, naast de boot is dood, twee kreten die je wel eens hoort. De laatste is meestal het gevolg van het niet zo nauw nemen van de eerste..

Over veiligheid aan boord moet je niet te licht denken, en op deze pagina vertel ik hoe ik daar mee omga, de boot voorbereid heb, en hoe ik erover denk.

Deze pagina is zeker geen lijdraad voor veilig solo-zeilen, daar moet je je eigen keuzes in maken.

 

Overboord

Dit moet je echt zien te voorkomen! Want als je solo zeilt heb je dan een groot probleem. Je boot zeilt braaf door, want die word door de stuurautomaat gestuurd. Dus, een reddingsvest is echt een must! Je blijft wat makkelijker drijven, en dat gele of rode ding om je nek valt in het water meer op dan alleen je hoofd! 

Daarnaast is het natuurlijk beter om te zorgen dat je niet overboord kan vallen, dus een reddingsvest met veiligheidsharnas en lifeline is zeker aan te raden.. 

P1090847-1.jpg

Ik heb aan boord van Lotje een 150N reddingsvest met geïntegreerd harnas en een lifeline. Hiervoor heb ik in de kuip een stevig oog gemaakt, waar ik mij aan vast maak. De lifeline heeft drie zware sluitingen, waarmee je twee lengtes hebt, 1 of 2 meter. Aan boord van Lotje kan ik , vastgemaakt, vanuit de kuip de kajuit in en uit. De lijn is net te kort om overboord te kunnen vallen, maar lang genoeg om overal bij te kunnen.

 

 

Extra drijfvermogen

Een Leisure 17 heeft een soort van luchtkasten, alleen staan deze holle ruimtes min of meer met elkaar in verbinding. Erg vervelend als je een lek hebt in 1 van die ruimtes. Daarom heb ik ze aan boord van Lotje volgeschuimd met PU-schuim. Daarnaast komt er onder de kuipvloer ook nog een blok schuim, dit alles bij elkaar moet voldoende zijn om de boot bij een ernstige lekkage deels boven water te houden.