/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Leisure17&22.jouwweb.nl
Home » Varen » Leisure17 » Varen 2015 » Engeland! Deel 1

Engeland! Deel 1

Engeland!  Deel 1...de oversteek..


Vorig jaar was ik het al van plan, maar ging het vanwege ongunstige weersvoorspellingen niet door..Dit jaar zou ik aan de Small Ships Race meedoen. De boot was er klaar voor, dus dit jaar moest het lukken! De bedoeling was om na aankomst in Lowestoft nog een weekje in Engeland te blijven, wat langs de kust scharrelen, of het binnenland in.  Alleen de langetermijn weersvoorspelling beloofde weinig goeds op de dag van de start, 30+knopen wind uit het westen! Nou kan een Leisure 17 wel wat hebben, maar het moet wel leuk blijven, zo´n overtocht..
De plannen werden dus gewijzigd! Ik vertrok 4 dagen eerder naar Engeland, dit jaar dus geen Small Ships Race! Achteraf een goed besluit! Van de 30 boten die meededen zijn er uiteindelijk maar 14 gestart, en 4 boten zijn in Lowestoft aangekomen, de rest weer terug naar Ijmuiden..
Onder die omstandigheden is tussen de pieren uitkomen bij Ijmuiden al een grote uitdaging, en dan nog kruisen naar Engeland...Mijn bootje kan dat allemaal wel hebben, maar je moet het zelf ook vol kunnen houden..

Na de Stertocht moest ik Saar naar huis brengen, een hond mee naar Engeland is een hoop gedoe. Ik liet de boot achter in Edam, en met bus + trein naar huis. De volgende dag weer terug naar Edam, En vertrokken richting ijmuiden.

p1090015.large.jpg

Ruime wind, met halfwinder en grootzeil...

p1090028.large.jpg
p1090037.large.jpg

Deze kwam ik tegen op het Ij, de nederlandse boot voor de Volvo Ocean Race....

p1090049.large.jpg
p1090050.large.jpg
p1090052.large.jpg

2130 uur, aankomst Ijmuiden, en door de sluis naar de jachthaven..
Maandagochtend vroeg, 0530, hees ik tussen de pieren de zeilen en ging de Noordzee op.

p1090058.large.jpg

 

Er stond een oosten wind, 3bft. Grootzeil + halfwinder,  tot een uur of 10, toen viel de wind helemaal weg. Omdat we nog dichtbij het verkeersscheidings stelsel voor Ijmuiden zaten, de motor maar gestart, en tot 1300 uur gemotord.

p1090061.large.jpg

Nog een windfarm in aanbouw...

p1090073.large.jpg

geen wind, wel heel veel kwallen..

p1090076.large.jpg

Grote schepen..

 

Toen begon het heel zachtjes uit het westen te waaien! Niet echt gunstig, maar ik moest het er mee doen. Het was ondertussen ook behoorlijk warm geworden, dus dat briesje bracht ook wat verkoeling.
Harder dan 2-2,5 knoop ging ik niet, maar voldoende om de scheepvaart te ontwijken, uitgebreid dineren, 2 koude biertjes, en  ik dobberde min of meer richting Engeland.

p1090094.large.jpg

 

Dit ging zo door tot 0100, toen trok de wind aan en werd zuid-zuid-west, 3bft, later 4. Ik schoot eindelijk op! Na de diepzee route te zijn gepasseerd, kon ik ook even een uurtje mn ogen dicht doen.


In de ochtend trok de wind nog verder aan, 5bft, en later in de middag werd het een dikke 6Bft! Een rif in het grootzeil en de genua voor de helft opgerold, liep de boot nog steeds hard, maar zonder problemen. De stuurautomaat kon het prima aan. Uitgebreid ontbijten, koffie, lunch, en ook nog dolfijnen die een tijdje meezwommen!
Tegen 1500 kwam Lowestoft in zicht, en om 1900 lagen we in de haven.

p1090110.large.jpg

De haven binnenkomen viel nog even tegen, er stond een stevige stroom dwars voor de haven!...

dsc-0263.large.jpg

Daar liggen we dan...

dsc-0289.large.jpg

En uiteraard het filmpje!