/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Leisure17&22.jouwweb.nl
Home » Varen » Leisure17 » Varen 2015 » Engeland! Deel 3

Engeland! Deel 3

 

Deel 3, naar huis..

Na een week op The Broads te hebben rondgescharreld, word het tijd voor de terugreis. De weersverwachtingen waren, op de wind na, prima. Veel zon, lekker temparatuurtje, wind uit het noord-oost tot westelijke richting, alleen een beetje weinig..

We begonnen op donderdag 12 juni 0700 NL-tijd met de terugreis. Ongeveer een uurtje voor hoog-water, en een NO windje, 3bft.

Lowestoft verdwijnt langzaam achter de horizon..

De eerste paar uur een beetje dwarsstroom naar het zuiden, en een NO wind, 3bft. Prachtig weer, nauwelijks golven, Dit ging zoo door tot 0200 uur, toen begon de wind meer oostelijk te worden. En nam af!Van de gelegenheid maar gebruik gemaakt en zeer uitgebreid gelunched.

p1090357.large.jpg

Hoog aan de weinige wind...

Vanaf 1800 uur viel de wind helemaal weg, en heb ik de motor maar gestart, en 1/4 gas liepen we in ieder geval 3,5kn met een minimaal brandstofverbruik. Ik kwam ook in de buurt van de diepzee-route, geen plek om te dobberen..

p1090359.large.jpg

Windstilte..op de motor verder..

p1090360.large.jpg

De diepzee-route..geen plek om te dobberen..

Laat in de avond nog uitgebreid gedineerd, een curry met rijst en salade, en een klein flesje wijn, met op de achtergrond de brullende motor..

Het bleef windstil tot 0200 uur, toen begon het zachtjes uit het noorden te waaien. Eindelijk kon de motor uit! En kon ik ook weer af en toe 20-30minuten m´n ogen dichtdoen.

p1090371.large.jpg

Niet ieder zeeschip volgt de scheepvaart routes, sommige snijden wel eens een stukje af. Dan is een AIS-ontvanger erg handig en aan te raden..

Wat op de terugreis mij opviel, was de enorme hoop rotzooi die ik tegen kwam. Pallets, plastic flessen, kratten, zakken..En voorwerpen waarvan ik geen idee had wat het was geweest, maar groot genoeg om een zeiljacht te beschadigen..

p1090378.large.jpg
p1090375.large.jpg

Een andere manier om een oversteek te maken, je boot op een grote boot en zelf met het vliegtuig..

Door een gebrek aan wind en een noordgaande stroom kwam ik toch een beetje dicht bij het TSS voor Ijmuiden. (verkeersscheidings stelsel), Ik probeerde hier zuidelijk van te blijven, daar heb je wat meer ruimte dan de noordkant. Uiteindelijk ben ik de TSS maar overgestoken, zo haaks als mogelijk was met een noordwesten wind. Ten noorden van de TSS had ik geluk, de wind trok aan! Het begon zelfs het laatste stuk naar Ijmuiden nog even serieus te waaien, en de stroom begon weer naar het zuiden te lopen. Dit leverde tussen de pieren nog een leuk zeetje op, maar ik kwam met een droge kuip in Ijmuiden aan. Via de marifoon mij nog netjes gemeld bij de verkeerspost Ijmuiden, voor dat ik tussen de pieren doorvoer. Er kan altijd nog een groot schip naar buiten komen..

p1090381.large.jpg

 

Na 42 uur lagen we eindelijk in de haven! Eten, slapen en de volgende dag benzine tanken en het laatste stuk, het noordzee-kanaal en naar huis!

Dat verliep voorspoedig, het grootste deel heb ik kunnen zeilen. Het laatste stuk, Amsterdam - Naarden, stond er een stevig windje, dat schoot dus lekker op!

Het filmpje..