/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Leisure17&22.jouwweb.nl
Home » Varen » Leisure17 » Varen 2015 » Varen 2012

Een nieuwe genua

Van een ex-leisure17 eigenaar heb ik een zo goed als nieuwe genua overgenomen, en die moest natuurlijk uitgeprobeerd worden!

Op zaterdag de genua in Antwerpen opgehaald, en zondag 21/10 was het zover, de test!

p1070790.large.jpg

Eerst de genua, liggend aan de steiger, gehesen. Hij heeft een langer voorlijk dan de grote fok, dus vrij zicht naar voren is iets beperkter. Nou ga ik de mastvoet iets verhogen, ongeveer 7,5-10cm, dus dat komt ook wel goed.

Deze genua is voorbereid om te rollen, dus komt er een fokroller van Plastimo, de 406. Nou wil ik af en toe ook een gewone fok of een stormfokje kunnen hijsen, en daarvoor komt er net achter de rolfok een extra bevestigingspunt, om een fok ¨vliegend¨ te kunnen hijsen. De genua kan dan, opgerold, blijven staan.

p1070807.large.jpg

Zoals  bovenstaande foto laat zien, gestreken is het een hoop zeildoek op het voordek, niet echt veilig zeilen wisselen....

De test

Er stond op deze dag ongeveer 15kn wind, uit oostelijke richting. Ideaal om het zeil uit te proberen!

Met het volle grootzeil erbij, ging het al snel richting de 6kn, 5,6 gemiddeld! Niet slecht!

p1070803.large.jpg

Erg hoog aan de wind kom ik (nog) niet, de verstelbare leiogen kon ik niet verder verstellen, daar ga ik ook wat aan doen.

Met ruime/voor de wind blijft het zeil ook goed staan, en bleef de snelhied ook makkelijk boven de 5kn.

Een uitstekend zeiltje, ik ben er zeer blij mee!!

En uiteraard een filmpje van de test..



Varen 2012

Naarden - Hoorn

30 - 31 augustus, heen en weer naar Hoorn. Vooral de 31ste veel wind, 6bft, met uitschieters naar 7bft. 

p1070700.large.jpg

Gelukkig bleef  het droog, en beide dagen met ruime wind voornamelijk onder alleen de kleinste fok gezeild, en af en toe meer dan 5knoop!

Uiteraard ook weer een filmpje!


 


Zomertocht 2012

 

Helaas werd het 1 week, gelukkig wel met redelijk mooi weer. Maandagmiddag ben ik vertrokken, naar de Blocq van Kuffeler. Daar ben ik voor anker gegaan om de volgende dag na een wandeling met de hond naar Enkhuizen te zeilen.

p1070345.large.jpg

 

De tocht naar Enkhuizen was rustig, weinig wind. Een goede reden om de nieuwe halfwinder te hijsen, toen schoten we toch nog redelijk op.

p1070346.large.jpg

 

In Enkhuizen zijn we in de Compagnieshaven gaan liggen, wat gewandeld en boodschappen gedaan.

De volgende dag zijn we richting Harlingen vertrokken. Weer weinig wind, er moest zelfs een stukje gemotord worden. De sluis in Korwerderzand kon ik dit keer vlot passeren, en op het wad had ik op dat moment net de stroom mee richting Harlingen.

p1070369.large.jpg
p1070378.large.jpg

 

Ik besloot door te varen naar de Vlakte van Oosterbierum, en daar droog te vallen. Lotje zakte netjes met beide kieltjes in de prut, om de volgende ochtend weer los te komen, een paar uur voor hoogwater.

p1070418.large.jpg

Toen verder naar Ameland, en verder richting het oosten.Tenminste, dat was de bedoeling..

Aangekomen op Ameland ben ik , vanwege de zeer slechte weersvoorspelling voor die middag en avond, maar in de haven gaan liggen ipv. droogvallen naast de haven. Het zag er zeer dreigend uit, maar uiteindelijk was het voornamelijk veel regen.

p1070427.large.jpg

Hier kreeg ik ook het bericht dat mijn vakantie een weekje korter werd, ik moest een week eerder beginnen met werken, helaas!

De volgende dag ben ik daarom maar begonnen met de terugreis. Ik had nog 4 dagen, en de windvoorspelling de komende dagen voorspelde wind uit westelijke richtingen. Om nog te profiteren van het laatste beetje wind uit  de oosthoek en het tij, besloot ik richting Harlingen te gaan. De tocht begon voorspoedig, al vrij snel zaten we in de Zwarte Haan, om van daar via het Abt, Kimstergat naar Harlingen te zeilen.

p1070429.large.jpg

Op het Abt begon de lucht er weer wat dreigend uit te zien, en de wind draaide naar zuidwest en nam flink in kracht toe, in vrij korte tijd stond er bft6, met uitschieters naar 7. Geen probleem, ik was bijna bij Harlingen. De wind had ik op dat moment pal tegen, en er was niet voldoende water en ruimte om aan de wind kruisend verder te gaan. Dan maar op de motor....en die wou dus niet starten!! Snel het anker eruit met flink wat ketting, en kijken wat er aan de hand was. Waarschijnlijk vuile benzine, en daar kon ik op dat moment weinig aan doen.

Wat nu? Terug naar Ameland, dit was zeilend goed te doen maar logistiek lastig (Lotje achter laten, kan de motor daar gerepareerd worden? etc.) Of naar Lauwersoog, daar zit een reparatiebedrijf, maar is ook niet ver van Groningen, waar ik voldoende contacten heb om iets te organiseren. Beide waren zeilend makkelijk te doen, zelfs met zuidwest 6.

Op dat moment werd ik ook gepasseerd door een lemsteraak, die mij een sleep naar Harlingen aanboden! Daar is een treinstation, en een hele goede monteur, wist ik toevallig (als hij hem niet kan repareren, dan moet je toch echt een nieuwe kopen..) De keus was snel gemaakt, een sleepje naar Harlingen!

Ik was een beetje bezorgd over de kikker op het voordek, of die al dat sleepgeweld wel aan kon, we werden toch met 5 knoop tegen de wind door het sop gesleurd...

De kikker zit er nog steeds, en kon het makkelijk hebben.

In Harlingen ben ik langzij een charterschip gaan liggen en de volgende ochtend, het was gelukkig windstil, heb ik Lotje trekkend en duwend de noorderhaven in weten te krijgen.

p1070446.large.jpg

De havenmeester had nog een plekje waar ik Lotje een week achter kon laten. De motor heb ik naar de monteur gebracht.

Ik heb de trein naar huis genomen, een weekje gewerkt, en ben op vrijdag weer teruggekomen. De motor was gerepareerd, een kapotte benzinepomp.

De volgende dag vertrokken, richting Kornwerderzand. De motor liep weer als een zonnetje, maar gelukkig kon ik de hele reis zeilend doen.

Onderweg werden we nog ingehaald door een grote snelle motorboot, die een bocht afsneed om vervolgens in volle vaart boven op een vrij hoge zandplaat te belanden.

p1070528.large.jpg

De zeehond die verderop lag kwam niet meer bij van het lachen..

p1070531.large.jpg

Ook voor Lotje was het daar te ondiep, en het water was aan het zakken. Ik kon weinig/niets voor ze doen. Een paar uurtjes geduld voor de heren, met opkomend tij kwamen ze wel weer los...

Door de sluis, naar Enkhuizen. Daar voor anker, en de volgende ochtend door de sluis richting Naarden.

p1070557.large.jpg

De laatste dag veel regen gehad, af en toe ben ik binnen gaan zitten met de stuurautomaat aan. Door de ramen kan ik dan de omgeving goed in de gaten houden, en het was toch erg rustig op het water.

p1070561.large.jpg

Aangekomen in Naarden scheen de zon weer...

Helaas was het dit jaar maar een korte tocht, volgend jaar ga ik het dubbel inhalen!! Mischien naar Engeland.....?? 2 grote zeiltochten? 1 hele lange tocht?

Van de hele reis is ook weer een filmpje....




Pinksterweekend 2012

Het pinksterweekend had ik dit jaar ook vrij, en het was ook nog eens erg mooi weer.Het plan was om naar Den Oever te gaan, de sluis door en op het Wad droogvallen. Maar zoals dat vaak gaat met leuke plannen, liep ook dit keer alles anders. Ik wilde zondagochtend vertrekken, dat werd 14.00 uur s´middags. De wind zat ook een beetje tegen, het zou kruisen worden tot Den Oever.... Dat ging te lang duren, ik moest ook weer op tijd terugzijn, werk enzo.

Uiteindelijk zijn we zondagmiddag niet verder gekomen dan Marken, waar we achter de dijk voor anker zijn gegaan. Eten, uitslapen, beetje rommelen op de boot, en toen in de middag naar Edam.

p1070107.large.jpg

De boot voor achterste-voren voor anker bij Marken, lekker windje in de kajuit.

Bij Edam is een leuke groene dijk met zwemstrandje voor Saar. Zwemmen houd ze niet van, maar in het water liggen vind ze wel leuk.

Een van de dingen die ik in Edam gemaakt heb, is een ¨life-line¨ voor Saar.

p1070115.large.jpg

Ze houd niet van zwemvestjes, dus doen we de halsband een gaatje strakker, touwtje eraan, klaar!

Dit naar aanleiding van een man die een dag eerder achter zijn hond aan was gesprongen, beide hebben het helaas niet overleefd....

Ook heb ik een nieuw beugeltje op de mast gezet voor de spi-boom, om de fok uit te ¨bomen¨ zit het originele oog te hoog. Om het ankeren wat comfortabeler te maken, heb ik een soort demper gemaakt van een landvast-rubber, beter voor m´n voordek en boegbeslag, en het slaapt een stuk rustiger. Ik heb een danforth-anker van 7,5kg en 20mtr ketting, dat m´n boot aan de haal gaat terwijl ik lig te slapen, daar ben ik niet bang voor..


De volgende dag weer terug naar huis, werk enzo. Weinig wind op de terugreis, maar toch nog gemiddeld 3 knoop met ruime wind.

En uiteraard weer een filmpje..




De Stertocht.

Dit jaar heb ik voor het eerst meegedaan met de Stertocht, een jaarlijkse wedstrijd die word georganiseerd door de leisureclubholland.

Het is een 4 daags evenement, met op de 2de dag de wedstrijd. De start is in Durgerdam, en de finish bij Hoorn. Alle soorten Leisure´s tegen elkaar, de uitslag word berekend aan de hand van een handycap-formule, die gebruik maakt van de ¨SW-rating¨.http://nl.wikipedia.org/wiki/SW-handicapsysteem.

Dit jaar deed ik dus voor het eerst mee! Donderdagochtend moest ik (helaas) werken, dus ik kon pas eind van de middag vertrekken richting Durgerdam. Weinig wind en weinig tijd, om  20.00 uur was de opening van het hele evenement, het grootste gedeelte heb ik op de motor moeten doen. Met stuurautomaat, ondertussen kon ik even een hapje eten.

Rond 19.00 uur voer ik de haven van Durgerdam binnen en vond een plekje naast een andere Leisure 17, de Mansa. http://youtu.be/XaLKZLjkY9g Wij waren de enige 17tjes, verder deden er een paar Leisure´s 22 en 23 mee. 

De volgende dag om 09.00 uur was de start, voor mij een hele slechte, ik verloor veel tijd doordat ik uit moest wijken voor 2 lastige kottertjes. Hierdoor moest ik een extra slag maken, en ging als laatste over de startlijn. Eenmaal de startlijn gepasseerd, ging het hard, af en toe meer dan 5 knoop. Vrij snel ging ik de eerste 22 voorbij, en kwam de rest ook weer in zicht.

p1070027.large.jpg

De 2de leisure die we inhaalden, na wat om elkaar heen draaien bleef ik ze toch voor, en werd de afstand steeds groter..

p1070028.large.jpg

De koplopers kwamen ook weer in zicht, en om 13.11 uur passeerden we de finish.

Doorgevaren naar Hoorn, en afgemeerd bij de rest van de club.

p1070050.large.jpg

S´avonds gegeten met de club, de volgende dag kwam mijn vriendin en de andere hond (Otje, Saar heeft uiteraard meegeraced) aan boord en zijn we naar Edam gezeild voor de afsluitende barbecue, en de prijsuitreiking.

p1070067.large.jpg

Op weg naar Edam, de Mansa met een ´bolle jan´. Ik wil ook zo´n zeil!!


Hoorn-Edam was een zeer rustig tochtje, nauwelijks wind..en tijd zat..

Na de barbecue was de prijsuitreiking, en toen bleek dat ik toch nog 2de was geworden! De 1ste plaats was voor de Mansa.

De volgende dag weer terug naar Naarden, grotendeels in de stromende regen..

De video..

Als ik vrij kan krijgen doe ik volgend jaar weer mee!




Fikkie stoken en hondjes uitlaten

Maandag 16 april ben ik met de hondjes (Saar en Ot, Ot houd niet zo van boten) naar de Schelp gevaren, een eilandje vlak bij de haven. Een grote zeiltocht zat er niet in vandaag, ik moest ´s avonds werken en Ot ging ook mee. Ot houd meer van boswandelingen dan van zeilen, en al helemaal niet van steigers. Op de motor naar de Schelp, dat was wel ver genoeg voor Ot.

p1060946.large.jpg

(Ot is die kleine bruine...)

Op de Schelp mochten de monsters los en ben ik creatief met blik geweest.


p1060950.large.jpg
p1060954.large.jpg

De monsters hebben zich prima vermaakt, Saar heeft een hoop mollen gevangen en Ot heeft een stokken verzameling aangelegd.

Ondertussen heb ik van een paar blikjes een ¨rocket-stove¨ gemaakt. Het idee kwam ik op internet tegen, en thuis vond ik nog wat blikjes.

p1060956.large.jpg

Na enig knipwerk en de blikjes in elkaar zetten, het buitenste blikje gevuld met zand, onder scherp toezicht van Ot.

p1060960.large.jpg

Houtjes erin, een propje papier, en de fik d´r in!

p1060965.large.jpg

Het werkt nog niet helemaal zoals het hoort, maar de volgende pas ik iets aan.

Verder heb ik de boot schoon gemaakt, vooral de waterlijn. En ik heb geprobeerd om het log weer aan de gang te krijgen, helaas niet gelukt. Ik zal de gever er toch een keer uit moeten halen, er zit waarschijnlijk een schelp in het schoepenwieltje.

Ik heb mij prima vermaakt en de hondjes ook!

 

 

De eerste zeiltocht van 2012.

 

 

 

De eerste tocht van 2012, een rondje Pampus!

 

pampus.large.jpg

 

Weinig wind, maar wel droog, en af en toe een waterig zonnetje. De temperatuur zal een graad of 5-6 zijn geweest. Met een dikke winterjas en een thermo-broek geen probleem.

 

Op het markermeer geen zeilboot te zien, zelf geen motorboot. Wel vrachtschepen, maar die gingen allemaal richting Lelystad.

 

Ik kon mooi de nieuwe boordcomputer testen, die doet het prima! Vooral het grotere schermpje is erg prettig!

 

Scheepshond Saar was natuurlijk ook mee, al vond ze het blijkbaar wat aan de frisse kant op het Markermeer, ze ging in de kajuit liggen slapen.

 

Uiteraard ook weer een filmpje...

 


verhuisd!!

Lotje is verhuisd naar de jachthaven in Naarden. Het was een leuk, maar fris tochtje, van Amsterdam naar Naarden. Noord-oosten wind 3bft, zonnig met een paar wolkjes.

De reis verliep voorspoedig, vanaf Durgerdam tot de Hollandse brug op de stuurautomaat gezeild.Onderweg bleek het usb-kabeltje dat ik voor de gps gebruik, stuk te zijn. Ik heb de gps toen maar rechtstreeks aangesloten, toen deed hij het ook prima.

Lotje ligt nu op z´n nieuwe plek, in schoon water. In Amsterdam werd de boot altijd erg vuil, er zat altijd een soort wit-grijze waas op de romp, vanaf de waterlijn tot 20-30cm hoog. Ook zat het schoepenwieltje van het log altijd vast en vol met plantenprut. De ligplek in Amsterdam was ook erg ondiep. Door de zuiging van de schepen in het Amsterdam-Rijn kanaal raakten de kieltjes regelmatig de bodem.

2012-03-26-14-08-35.large.jpg

 

En uiteraard weer een filmpje;