varen 2011

 

De eerste dag zeilen, 7-8 mei 2011

 

Afgelopen weekend voor het eerst gezeild! redelijk wat wind, vooral op zaterdag, 6 bft. Zondag iets minder. Op zondag heb ik de laptop met gps maar eens mee genomen, om te kijken of de, in mijn ogen, erg optimistische 5 knoop snelheid wel klopte. Dat klopte aardig, het log gaf maar een tiende knoop te veel aan. iets bijstellen dus. Ik moet maar snel een neerhouder voor de giek maken, hopelijk worden de zeil-eigenschappen aan de wind iets beter.

Beide dagen had ik geen camera bij me, helaas. De volgende tocht word wel  gedocumenteerd....

 

23 -27 MEI 2011, een weekje ijsselmeer

 

En die begon meteen goed, in de Oranje-sluizen een flink stuk plastic in de schroef en hierdoor tegen de kant opgeknald! Precies in een bolder in de kademuur! Ik moest vrij vlot naar binnevaren, achter mij werd een zeer groot zeiljacht erg opdringerig en kwam met flinke vaart op mij af. Gevolg; punt beschadigd, preekstoel uit het dek gebroken en verbogen.


Ik ben ondertussen al met de reparatie begonnen, ik verhelp dan ook meteen  een lekje in de ankerbak (is niet echt een bak, maar de hele voorpunt) Hierdoor lekte buiswater dat door het dekseltje van de ankerketting in de ankerbak terechtkwam in de binnenschaal, en dit water kwam via de onderkant van de maststeun de kajuit binnen. Niet veel, maar erg irritant.

Meer foto´s op de pagina; Opknappen/De buitenkant.

 

Ik kon twee dingen doen, terug en de boel repareren, of eerst vakantie en dan alles repareren. Eerst op vakantie! ik heb de preekstoel met touw aan de boeg vastgebonden, alle gaten en scheuren dichtgekit, en toen op pad! (nooit op pad zonder een tube superkit)

Het werd een weekje met veel wind, soms teveel wind. Ondanks de beschadigde boeg heb ik Lotje toch even ¨op d´r staart kunnen trappen¨ Met gereefd grootzeil, kleine fok en een 6bft wind haalde ze op ruime koersen af en toe 6 knoop, aan de wind 5 knoop. Zowel volgens het log en gps, op het Markermeer is er geen stroming. Niet slecht!

 

Onderstaande foto, Lotje in Edam.

Filmpje van de tocht:

 

10-06-2011 Testen  stuurautomaat

 

10 juni heb ik ook weer even gezeild, dit keer om m´n stuurautomaat te testen. De wind kwam uit alle richtingen, helaas een beetje weinig. Het stuurautomaatje heb ik wel kunnen testen en instellen. Het is een simrad tp10, hij doet het prima.

Foto van de automaat in actie, ruim aan de wind, er moest even flink gestuurd worden omdat ik voor op de boot stond.

Van de tocht is uiteraard ook een filmpje gemaakt,  (aan het eind moest er even gemotord worden, ik moest op tijd weer terug zijn. Helaas..)

 

 

 

 

03-07-2011, middagje zeilen


Een middagje zeilen, mooi windje, en mooi weer. Met 2 blokjes en een lijntje lukte het om het voorlijk van de fok wat strakker te trekken. Nu nog een leioogje en een klemmetje op de kajuit monteren, dan kan ik het voorlijk na het hijsen van de fok vanuit de kuip strak trekken. Volgend jaar ga ik een rolsysteem monteren.

Uiteraard, ook van deze tocht weer een filmpje..

 

Niet het beste camera werk, het is met een nieuw video-cameraatje gefilmd. Die is erg licht, dat is nog even wennen. Ik denk dat ik het wat zwaarder ga maken...

 

De Grote Zomer Tocht 2011

 

 

Half juli gaan we +/- 3 weken op vakantie, richting het noorden. Wadden, lauwersmeer en mischien richting Eems-Dollard, daar ben ik nog nooit geweest. Ik ben, tussen alle andere bezigheden, alvast bezig met de voorbereidingen; neerhouder voor de giek maken, iets maken voor de fok, zodat ik na het hijsen het voorlijk goed strak kan trekken. Dit lukt niet goed met de fokkeval.

Een nieuwe en stevigere stekker voor de stuurautomaat, de huidige is leuk in de haven voor de koelbox, maar tijdens het varen erg onhandig voor de stuurautomaat, en bij gebruik niet waterdicht. En een extra watertank.

Verder moet ik nog een aansluiting maken aan de maststeun voor het netbook adaptertje, zodat ik niet weer op het snoer ga zitten. Gelukkig brak alleen de behuizing. Met een tie-wrapje zit alles weer vast, en hij doet het (gelukkig) ook nog.

Voor het geval dat de winkel niet vlakbij de haven is;

een vouwfietsje van marktplaats!

Zondag 17 juli ben ik vertrokken, het plan was om naar Enkhuizen te zeilen. Mijn broertje ging mee, met m´n neefje. Er stond die dag aardig wat wind, zuid/zuid-oost 4. Uit voorzorg had ik al een rif gezet en de kleinste fok.

Maar goed ook, we waren net  een uurtje onderweg toen we in een flinke hoosbui terecht kwamen. Broertje verdween met neefje in de kajuit, niet de beste plek met harde wind, maar hun regenpakken waren niet zo waterdicht.

De wind trok behoorlijk aan tot 5-6, in de vlagen moet het wel  7 geweest zijn. In de vlagen ging Lotje er al surfend vandoor, af en toe met een snelheid van rond de 7 knoop, balancerend op een enorme boeggolf. Dit zijn niet de beste omstandigheden om in de kajuit te zitten, en al snel kreeg ik m´n neefje aangereikt, onder de kots, hij was zeeziek geworden. Het reisdoel werd gewijzigd in de Blocq van Kuffeler, op dat moment de meest ¨maag-vriendelijke¨ bestemming. Neefje viel in de kuip tussen m´n benen geklemd in slaap, en had toen hij wakker werd alweer praatjes.

Hij wil nog steeds mee op de boot! M´n broertje z´n maag kwam ook weer tot rust, de wind ook. Na een lange wandeling richting Almere, met de trein terug naar huis om de hond op te halen, en m´n broertje met een alweer zeer spraakzaam neefje naar huis. (Hij wil nog steeds mee...)

Dinsdag 19 juli ben ik vroeg vertokken, via Enkhuizen, Cornwerderzand,met als eindbestemming Harlingen. De dag begon met een leuk  zuid-oost windje, in de middag viel de wind weg, en moet de rest op de motor gevaren worden. En tot Kornwerderzand op de stuurautomaat.


Na de sluis bij Kornwerderzand zagen we de eerste zeehond!

Woensdag 20 juli naar Ameland, op de motor, er stond geen zuchtje wind.

Saar doet de navigatie..........


Na een halve dag motoren, met de stroom meedrijven en af en toe achter het anker wachten op voldoende water, droogvallen bij Ameland.

De volgende dag wou ik naar de Engelsmanplaat en daar droogvallen. Daar aangekomen liep er een vervelende golfslag, droogvallen zou erg oncomfortabel worden. Nou kan een Leisure daar wel tegen, maar echt prettig is het niet, dat gebonk op een keiharde zandplaat.

Doorvaren naar Schiermonnikoog dus. Nou is enige tijd geleden de betonning tussen het rif en de engelsmanplaat weg gehaald, maar met een Leisure 17 is dat geen probleem, er stond voldoende water.

Het werd een mooie dag,veel gezeild! En uiteraard bij Schiermonnikoog weer drooggevallen.

De volgende dag boodschappen gedaan, en een eind gewandeld. Schiermonnikoog blijft toch mijn favoriete waddeneiland.

Terug op de boot moet Saar altijd nog even ¨opdrogen¨ op het voordek, ik probeer de kuip en kajuit zoveel mogelijk blubbervrij en droog te houden...

Lekker vogeltjes kijken, dan zit ze dus altijd in deze houding tegen de mast aangeleund.

Dat wil je niet in de kajuit hebben...

De weersvoorspelling voor de komende drie dagen was niet best, heel veel regen en veel wind, 6-7, in de vlagen 8bft. Ik besloot het weekend maar in Lauwersoog in de haven te gaan liggen, met walstroom, douche, en water. Goed plan, achteraf, want het weer dat weekend was verschrikkelijk.

De tocht naar Lauwersoog was een heel snelle, ik ben vanaf Schiermonnikoog min of meer recht overgestoken. Met een flinke west-zuidwesten wind, 5-6bft waren we snel in Lauwersoog.

Daar aangekomen begon het serieus te regenen en te waaien. Tussen de buien door met Saar in Lauwersoog rondgewandeld, en op de laptop film en tv series bekeken.

Na het weekend werd het weer iets droger, en ben ik naar 1 van de eilandjes in het Lauwersmeer gezeild. Jaren geleden ,toen ik nog in Groningen woonde, kwam ik hier vaak. Het was dus wel leuk om te zien hoe de eilandjes er nu uitzagen.

Geen halfrotte meerpalen, maar nieuwe plastic meerpaaltjes, en plastic beschoeiing. en er was gebaggerd, diepte gemiddeld toch nog 1,20!

Hier een nachtje gebleven, en de volgende dag weer richting Wad.

 

Rijkswaterstaat was de tonnen aan het schoonspuiten.

 

Het bleef er  dreigend uitzien, maar wel  rustig en droog.

 

Iets te rustig, bijna geen wind.....

 

Wel veel zeehonden, ook genietend van de rust.

Er zwom een uur lang een zeehond met de boot mee, hij (of zij?) was zeer geinteresseerd in de schroef van de buitenboordmotor...

 

 

Na een leuke dag zeilen en (helaas) motoren, de wind viel volledig weg, weer drooggevallen bij Ameland. Midden in de nacht moest er nog even in het donker flink gegraven worden onder 1 van de kielen en de scheg, Lotje was erg scheef drooggevallen, ik werd er wakker van.

Volgende dag een stukje verderop drooggevallen, we lagen weer ¨waterpas¨.

Na 2 dagen langzaam begonnen met de terugreis. Via de Blauwe balg, Oosterom, naar Terschelling. Hier even kort drooggevallen op het Groene strand, de scheepshond even losgelaten.

Het Groene strand heeft 1 groot nadeel, de veerdienst. Zodra die boten tussen de pieren uit zijn, gaat het gas erop.. En word een leisure 17 met een paar flinke klappen een stuk verder de plaat op gekwakt. Op zo´n moment denk je alleen nog maar, daar gaat m´n boot/de kielen breken eraf/roerkapot/........... maar niks aan de hand, nog geen haarscheurtje te zien bij de kielbouten, en het roer zat er nog onder. En ik kon met droge voeten en scheepshond weer aan boord klimmen.

Doordat ik nu iets hoger op de plaat stond, moest ik wat langer wachten totdat Lotje weer dreef. Nadat Lotje weer los was van de plaat, verder gezeild, met de kleinste fok en een rif in het grootzeil. Het was weer serieus gaan waaien!

Het werd een snelle en ruige tocht naar Cornwerderzand, na de sluis ben ik meteen voor anker gegaan, en de volgende dag naar mijn favoriete haventje gezeild, Schardam.

De volgende dag naar Amsterdam gezeild, Lotje weer veilig in de box en wij weer thuis.

Het filmpje van de tocht;