/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Leisure17&22.jouwweb.nl
Home » Varen » Leisure22 » De nieuwe Lotje ophalen

De nieuwe Lotje ophalen.

 Onlangs heb ik een Leisure 22 gekocht. deze dus.

bijgeknipt.jpg

Ik wil in de toekomst uiteindelijk toch wel een grotere boot, en de 22 stond hoog op de lijst van mogelijke boten die een beetje aan mijn wensen voldoen.

-Ik wil een grotere boot, dus niet meer ´kamperen´, maar ook weer niet te groot, want dan zit ik weer vast aan een grotere, en dus veel duurdere ligplaats.

-Geschikt voor de binnenwateren, het Ijsselmeer, wadden, maar ook Noordzee.

-Stevig gebouwd, moet droog kunnen vallen, en niet te veel diepgang. (erg handig op het Wad!)

-En als het ook nog een beetje zeilt, dat zou ook prettig zijn.

-Makkelijk alleen te zeilen.

 

Nou had ook al eens naar de Leisure 20 gekeken, maar de 22 schijnt net wat beter te zeilen, en is ook comfortabeler. En laat ik nou heel toevallig een Leisure 22 tegenkomen! Tijdens de bezichtiging vrij snel besloten om hem te kopen, en 2 weken later was het zover, ik ging de boot ophalen!

Na het werk meteen met de trein naar Barendrecht, daar werd ik door de vorige eigenaar opgepikt. In de stromende regen naar de haven gereden, onderweg nog benzine getankt voor de reis naar Naarden. De boot lag in een jachthaven aan het Spui, bij het Haringvliet.

Daar aangekomen de mast van de boot afgehaald en op het kajuitdak gelegd. Op de foto ligt hij nog op de preekstoel en in de maststeun achterop, en had op deze manier een doorvaarthoogt van iets meer als 2 meter.

DSC_0230.jpg

Ik heb toen de mast op het kajuitdak gelegd, en voorop onder de preekstoel. Dit reduceerde de doorvaarthoogte tot 1,60m. Vanwege een ongelukje met 2 kranen en een brugdek in Alphen a/d Rijn kon ik niet via de staande mast route, en moest dus omvaren.

De uiteindelijke route, waarbij ik ook rekening moest houden met getij en stroming was als volgt;

Het Spui, Oude maas, Nieuwe Maas, Hollandse Ijssel, Gouwe, en bij Alphen a/d Rijn rechtdoor naar het Aarkanaal, en dan via de Amstel door Amsterdam.

Vanwege het getij werdt het vroeg opstaan, vertrek om 0500 uur. In het donker, en het was ook een beetje nevelig..

DSC_0231.jpg

Het eerste stuk, het Spui, had ik flink wat stroom mee, tot de Oude maas. Op de Oude maas stroom tegen, ongeveer 0,5-1 knoop. Hier begon het al wat lichter te worden..

DSC_0233.jpg

Zelfs nog een klein beetje zonsopgang..

DSC_0236.jpg

Wat scheepvaartverkeer betrof was het gelukkig rustig, en eenmaal op de Nieuwe Maas had ik ook weer stroom mee, en ging het verder door Rotterdam. Helaas in de stromende regen..

DSC_0242.jpg

DSC_0248.jpg

Het bleef regenen tot aan de Hollandse Ijssel, maar het werd uiteindelijk droog, de zon ging zelfs schijnen..

DSC_0252.jpg

Aangekomen bij de Juliana sluis kon ik meeschutten met een binnenvaartschip, dus dat ging ook vlot. Door naar Gouda, en Alphen a/d Rijn. In Waddinxveen nog even wat extra benzine gehaald, je weet maar nooit..

DSC_0256.jpg

Verder naar Alphen, hier moest er nog een spoorbrug voor mij open, die was net 10cm te laag. Het Aarkanaal ging ook vlot, en eenmaal bij de Tolhuis sluis werd ik daar ook vlot richting de Amstel geschut. Op de Amstel moest er nog 1 brug voor mij open, de Vrouwenakker brug.

DSC_0260.jpg

Ik was er net op tijd, 20 minuten later en ik had daar moeten overnachten. Het was een beetje onduidelijk of deze brug wel zou draaien, volgens de waterkaarten app op mijn tablet, heel beperkt, en op internet vond ik berichten dat de brug gestremd was, wegens onderhoud. Vreemd.. Er ligt volgens mij nu een perfect werkende nieuwe brug, die helemaal af is..

Verder over de Amstel, richting Amsterdam. Het begon al te schemeren, en eenmaal in het centrum was het zo goed als donker. Er werd druk gewerkt aan het bouwen van diverse podia op het water, ivm. de viering van 200 jaar koninkrijk.

DSC_0264-2.jpg

Dwars door het centrum van Amsterdam, het Ij over, en naar de Sixhaven. Precies 2100 uur liep ik daar binnen. Snel wat eten, en de mast er weer opgezet, want het laatste stuk naar Naarden wilde ik zeilen!

DSC_0265.jpg

 De volgende dag bleek de mast een beetje scheef te staan, maar dat krijg je als je na 16 uur varen in het donker de mast er op zet..

Om 1000 uur richting de Oranje sluizen, en na het schutten wachten op de Schellingwouder brug, want de nieuwe Lotje is wat hoger. Met de oude kon ik altijd zo doorvaren.

Op het Markermeer ondanks de scheve mast nog aardig gezeild, er stond ongeveer 3bft, en ondanks de mast toch nog af en toe 5 knoop! Niet slecht, daar is dus nog meer uit te halen!

Tegen 1400 uur kwam ik in Naarden aan, en heb de boot aan dezelfde steiger gelegd als mijn oude bootje. Eind oktober leg ik ze naast elkaar, om alle spullen over te zetten.

De hele reis verliep dus zeer voorspoedig, ongeveer 15 liter benzine verbruikt, op ongeveer 17 motoruren. En gemiddeld een snelheid van 5 knoop. Niet slecht!

Van de hele reis is er uiteraard ook een filmpje..